Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Lille Næstved Skole
Mobil menu

Antimobbestrategi

Mobning er ødelæggende for alles trivsel og skal derfor bekæmpes. Antimobbestrategien supplerer ”Princip for skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber” samt skolens IT-læseplan.

Definitioner:

Konflikt         Følelsesmæssige spændinger/ sammenstød mellem elever om en given uenighed.

Drillerier        Drilleri er en form for adfærdssprog mellem mennesker. Det er typisk enkeltstående, tilfældige og spontane situationer, i modsætning til mobning, som er en systematisk udstødelse. 

Mobning        Gentagende og systematisk forfølgelse, nedgørelse eller udelukkelse af enkeltpersoner eller grupper i sociale sammenhænge. Mobning kan både være digital og/eller foregå i den ”virkelige” verden. ”Mobning er ikke en pludselig, enkeltstående handling. Nyere forskning peger på, at mobning ofte er et gruppefænomen, og bekæmpelsen af mobning bør derfor tage udgangspunkt i at ændre kollektive dynamikker på klasser eller årgange. 


På Lille Næstved skole gør vi følgende:


1. Forebyggende:

  • Denne plan + skolens ordensregler gennemgås hvert skoleår for elever og forældre af klasselæreren.

  • Forældre, elever og personale lever op til ”… ansvar” og skolens ordensregler.

  • Mobning, herunder digital mobning, er områder der indgår i undervisningen på alle klassetrin. Der arbejdes specifikt med digital dannelse og netetik.

  • Klasselæreren tager, i samarbejde med klasserådet, initiativ til sociale arrangementer for elever og forældre med eller uden medarbejderdeltagelse.

  • Forældre opfordres til at indgå aftaler om private klassearrangementer.

  • Der arbejdes i fritidsdelen samt på alle klassetrin med elevernes sociale udvikling; herunder afholdelse af trivselssamtaler.

  • Elevens trivsel indgår teammøder og i skole/hjem-samtaler.

  • Klassens trivsel drøftes på teammøder og på forældremøder.

  • Klasseteamet sørger for, at klassen aftaler nødvendige trivselsregler, og arbejder med at disse efterleves.

  • Der er tilsyn med eleverne i alle pauser.

  • Klasseteamet og eleverne samarbejder om at skabe et fysisk og psykisk miljø i klassen, der fremmer trivsel.

  • Der arbejdes på at skabe gode muligheder for frikvartersaktiviteter for eleverne.

  • Klasselæreren sikrer undervisning i regler og etik for anvendelse af mobiltelefon og anden elektronisk kommunikation


 2. Afdækkende:

  • Årlige trivselsundersøgelser samt målsætningssamtaler.

  • Elever, forældre og personale har pligt til at videregive oplysninger om mobning til klasselæreren.

  • Klasselæreren taler med eleverne.

  • Observationer. 
     

3. Indgribende og genoprettende:

  • Når skolen bliver opmærksom på mistrivsel/mobning eller lignende, er den forpligtet til at udarbejde en handlingsplan for den konkrete situation. Handlingsplanen skal fungere som et pædagogisk redskab, der skal hjælpe skolen med at udarbejde en strategi til bekæmpelse af den aktuelle mobbesituation.

  • Klasseteamet er tovholder og sikrer at mobningen straks ophører.

  • Der indgås aftaler, der sikrer mod gentagelse. Alle involverede inddrages, og der aftales opfølgning.

  • Kontakt til implicerede elevers forældre.

  • Øget tilsyn.

  • Konfliktløsning/mægling. 


4. AKT-team (Adfærd, Kontakt og Trivsel): 

  • Sparring/vejledning med AKT-teamet, der består af pædagoger og lærere på de enkelte afdelinger.

  • Hjælp til observationer, herunder afdækning af relationer mellem elev-elev, lærer-elev, lærer-forælder.

  • Hjælp til opstilling af konkrete forslag til ændringer, ideer, metoder og strategier til igangsættelse af en positiv udvikling.

  • Afdækning af sociale mønstre i klassen.

  • Hjælp til samtaler med enkelte elever/hele klasser/forældre.

  • Trivselsforløb for klasser